De Nationale Verkeerscode, die in het hele land van kracht is, bepaalt het gedrag van voetgangers, bestuurders en passagiers op de weg.
Deze verordening, aangenomen bij Wet 769 van 2002, legt regels vast voor verkeer, veiligheid en sancties in geval van niet-naleving.
Het omvat verkeersborden, die de basistaal vormen voor het reguleren van mobiliteit op wegen en straten.
Er zijn verschillende soorten borden. Regelgevende borden zijn borden die informeren over verboden, beperkingen of restricties. Omdat ze verplicht zijn, leidt het niet naleven ervan tot boetes die in de code staan.
Er zijn ook preventieve borden, die waarschuwen voor gevaren of risico’s op de weg. Een andere groep zijn informatieve borden, die bedoeld zijn om weggebruikers te begeleiden in hun bewegingen.
Tot slot zijn er de tijdelijke borden, oranje van kleur, die tijdelijk de gebruikelijke verkeersomstandigheden wijzigen.
Het Ministerie van Transport is de entiteit die het ontwerp, de grootte, de kleuren en de locatie van elk bord bepaalt, volgens de bepalingen van het Handboek Verkeerstekens. Dit technische document legt de parameters vast waaraan moet worden voldaan om uniformiteit op het hele grondgebied te garanderen.
Bovendien is bepaald dat een boete alleen geldig is als het bord correct is geïnstalleerd, zichtbaar is en voldoet aan de specificaties van het handboek. Als dit niet het geval is, hebben burgers het recht om de boete aan te vechten.
Een van de meest voorkomende verkeerstekens is het bord “Verboden te parkeren of te stoppen”, dat wordt weergegeven met een X. Dit geeft aan dat het verkeer op dat stuk weg niet mag stoppen. Dit cijfer geeft aan dat het niet is toegestaan om een voertuig te parkeren of te stoppen op dat stuk weg. Het doel hiervan is om te voorkomen dat de bezetting van de rijbaan ongelukken of opstoppingen veroorzaakt. Voor een beter begrip door automobilisten ging het bord aanvankelijk vergezeld van een lagere legenda met het opschrift “NIET PARKEREN OF STOPPEN”.
Het wordt vaak gebruikt in verschillende scenario’s. Op wegen met hoge snelheden kan het stoppen van een voertuig leiden tot zware ongevallen, dus is stoppen verboden. In stedelijke gebieden met een grote verkeersstroom kan parkeren op een rijstrook leiden tot ernstige opstoppingen.
Daarnaast is het aanwezig bij nooduitgangen of -toegangen, plaatsen waar een obstakel de veiligheid van mensen of de werking van essentiële diensten in gevaar kan brengen. In sommige gevallen staat de regelgeving toe dat dit bord aan de linkerkant van de weg staat, afhankelijk van de specifieke beperking.
Het negeren van deze bepaling wordt beschouwd als een type C2 overtreding, overeenkomend met parkeren op verboden plaatsen. Volgens het Ministerie van Verkeer bedraagt de geldende boete voor het jaar 2025 603.939 pesos. Naast de boete heeft de verkeersautoriteit de bevoegdheid om het voertuig stil te laten zetten.
De groep overtredingen van type C omvat andere strafbare gedragingen. Deze omvatten het niet verminderen van de snelheid in gebieden waar dit vereist is, rijden zonder veiligheidsgordel, het niet gebruiken van de richtingaanwijzers of het rijden met passagiers of lading die het zicht van de bestuurder naar voren, achteren of opzij belemmert. Deze overtredingen leveren ook boetes op in dezelfde economische marge.
Er zijn ook overtredingen van type D, die als ernstiger worden beschouwd en waarvoor de boete in 2025 gelijk is aan 1.207.877 pesos. Tot deze groep behoren rijden zonder rijbewijs, rijden met een voertuig zonder de wettelijk vereiste verzekering – wat leidt tot onmiddellijke immobilisatie – en niet stoppen voor een rood licht of een stopteken.
Andere overtredingen zijn het maken van gevaarlijke manoeuvres die de veiligheid van personen of eigendommen in gevaar brengen, het belemmeren van de doorgang van hulpvoertuigen of het wijzigen van de vastgestelde route van openbaar personenvervoer.
Het niet naleven van milieuvoorschriften met betrekking tot vervuilende emissies of geluidsniveaus is ook strafbaar.