Boete van 95.000 euro voor een bestuurder die 27 km/u te hard reed in Zwitserland: sancties worden berekend op basis van vermogen

Bij het berekenen van de boete wordt niet alleen gekeken naar het inkomen, maar ook naar het vermogen, de levensstijl en de gezinslasten van de beboete persoon.

Een in Zwitserland woonachtige Franse multimiljonair is beboet met meer dan 95.000 euro en drie maanden rijontzegging omdat hij 77 km/u reed op een weg waar 50 km/u was toegestaan. Volgens informatie van het Zwitserse medium 24heures behoort de man tot de 300 rijkste mensen van het land en was hij acht jaar geleden al eens beboet voor een ernstige snelheidsovertreding op Zwitsers grondgebied.

Het bedrag van de boete staat in werkelijkheid niet in verhouding tot de ernst van het delict – de snelheidsovertreding bedroeg 27 km/u boven de toegestane limiet – maar is het gevolg van het bijzondere Zwitserse boetesysteem, dat bepaalt dat de hoogte van de boetes moet worden afgestemd op de economische draagkracht van de overtreder.

Zo werken boetes in Zwitserland

Volgens de Zwitserse regering moet dit model van proportionele boetes ervoor zorgen dat sancties een daadwerkelijk afschrikkend effect hebben, ongeacht de rijkdom van de overtreder, en voorkomen dat de meest welgestelden de impact van economische sancties kunnen ontlopen, zodat de wet niet alleen formeel, maar ook daadwerkelijk eerlijk wordt toegepast.

Artikel 34 van het Zwitserse Wetboek van Strafrecht verplicht de rechter om niet alleen rekening te houden met het inkomen, maar ook met het vermogen, de levensstijl en de gezinslasten van de veroordeelde. In deze context heeft de officier van justitie bepaald dat een boete van 40 dagen à 2.000 Zwitserse frank (ongeveer 2.100 euro) per dag moest worden opgelegd, wat het uiteindelijke bedrag verklaart, dat veel hoger is dan wat een burger met een gemiddeld inkomen zou moeten betalen.

Sumar stelde een soortgelijk model voor

Het op inkomen gebaseerde model begint ook in andere landen inspiratie te bieden, zoals in Spanje, waar regeringspartner Sumar zelfs proportionele boetes heeft voorgesteld, aangezien het verkeer en het vervoer met motorvoertuigen in ons land een exclusieve bevoegdheid van de staat is.

Na de zomer komt er een nieuw model dat bepaalt wanneer een bestuurder punten op zijn rijbewijs kan terugkrijgen

Momenteel voorziet de wetgeving inzake verkeer, motorvoertuigen en verkeersveiligheid in drie categorieën sancties: lichte, ernstige en zeer ernstige, met bedragen van respectievelijk 100, 200 en 500 euro. Dit systeem, dat is gebaseerd op de aard van de overtreding, houdt geen rekening met economische verschillen tussen overtreders, wat volgens Sumar leidt tot ongelijkheid in de werkelijke impact van de sanctie.

Het voorstel beperkt zich niet tot de hoogte van de boetes. Het initiatief voorziet in de overdracht van fiscale en statistische gegevens van bestuurders aan de instanties die verantwoordelijk zijn voor de inning van tolgelden en heffingen, waardoor het proportionele systeem nauwkeuriger kan worden toegepast.