Verkeersregelsystemen veranderen en passen zich aan aan de nieuwe behoeften van automobilisten en voertuigen, altijd met het oog op de verbetering van de verkeersveiligheid.
Verkeerslichten zijn hier een goed voorbeeld van, met de recente toevoeging van een vierde wit licht met richtingsaanwijzingen voor bussen en taxi’s, een manier om het openbaar vervoer voorrang te geven zodat de gemiddelde snelheid toeneemt.
De nieuwste ontwikkeling op het gebied van verkeerslichten is een nieuw blauw lampje op verkeerslichten, maar dit maakt geen deel uit van de drie hoofdkleuren rood, oranje en groen, maar is een extern hulplampje, meestal boven aan het verkeerslicht, net boven het rode lampje.
Het is een licht dat 360º zichtbaar is, zodat het vanuit elke positie te zien is. Het ligt voor de hand om te denken dat het bedoeld is voor automobilisten, die een boete kunnen krijgen als ze het niet kennen, maar dat is niet het geval.
In dit geval is het alleen bedoeld voor wetshandhavers. Het is een goed idee, want dit blauwe lampje geeft aan dat het verkeerslicht waarop het is geplaatst op rood staat. Het blauwe licht is gesynchroniseerd met het rode licht, zodat het tegelijkertijd gaat branden. Hierdoor kunnen wetshandhavers vanuit elke positie “red-light runners” identificeren, wat in het Engels betekent: mensen die door het rode licht rijden.
Dus het standaard excuus “ik reed door omdat het nog op oranje stond” gaat niet meer op… Deze nieuwe blauwe lichten werden eind vorig jaar in enkele steden in de staat Florida (Verenigde Staten) geïnstalleerd als proefproject, en alles wijst erop dat ze zijn gebleven.
Maar dit is geen nieuwigheid. De officiële ingebruikname van deze blauwe lichten vond plaats in de staat Minnesota in 2009, wat betekent dat ze al 16 jaar in gebruik zijn. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze naar Europa zullen komen, maar wij vinden het een goed idee om “roodlichtrijders” perfect te kunnen controleren.